söndag 28 augusti 2011

Viskleken

Baksidestext;
Öppnare gränser har förändrat Europas brottslighet. Därför startas Opcop, en ny och än så länge hemlig operativ enhet inom Europol. Flera svenskar, med den rutinerade kriminalaren Paul Hjelm i spetsen, ingår i den nya gruppen. Med säte i Haag och med kontakter i Europas alla hörn ska man bekämpa internationell brottslighet. Men trots att all information rörande Opcop är konfidentiell, verkar någon ha läckt: ett lik, arrangerat i en bisarr ställning, påträffas utanför London, och i kroppen finns ett meddelande riktat till gruppen.
En möbelföretagare i Nacka gör affärer med den italienska maffian, en amerikansk tradingbank flyttar gigantiska pengasummor, anställda i en kinesisk möbelfabrik är sjuka, och under ett toppmöte i London sluddrar en döende man en märklig fras i Arto Söderstedts öra. På något sätt hänger allting ihop.
Viskleken är en helt fristående fortsättning på Arne Dahls uppmärksammade deckarsvit om A-gruppen, specialenheten för "våldsbrott av internationell art".Viskleken är första delen i en planerad kvartett.

Jag tycker verkligen om Arne Dahl och jag älskade A-gruppen, så de kändes riktigt bra att "träffa" de gamla gänget igen (även om det saknas några). Viskleken är full av nya bekantskaper som nog kommer att bli bra. Tempot i boken lämnar dock mer att önska, alla gamla "Vänners" historier ska uppdateras och alla nya ska man lära känna. Det gör att själva historien blir lite lidande. Men å andra sidan utreder de i Viskleken brott som de aldrig kommit i kontakt med tidigare och gamla polistakter måste läras om. Som helhet ger jag Viskleken godkänt, jag kommer att ge Opcop-gänget minst en chans till.

1 kommentar:

Otaliga projekt sa...

Den ska jag också försöka att hitta. Jag gillar också A-gruppen och dess personer. Det enda lilla minus med Arne Dahl är att ibland tycker inte jag att han knyter ihop säcken/slutet. Själva historien avslutas men en del saker runtomikring lämnas lite öppna....
Åh, nu blev det lite gnäll.
Summa summarum, bra böcker på det hela taget.
Sarah