onsdag 13 oktober 2010

Mitt i veckan

Tack för alla grattulationer! De värmer en förvirrad själ. JAg har kämpat i flera år för att komma till särskolan. JAg sa tom upp en fast tjänst inom komunen för att fvicka där (inte en av mina ljusaste idéer). Men nu när jag vet att jag får vara där iaf ett läsår känns det sådär.... Men det ger sig väl... Idag är iaf onsdag och Musikvanten ska ut och lufta sig flera gånger  och sen är det konsert. Ikväll packas väskan för Stockholmsresan;

 På fredag i ottan åker vi Härjedalingen till Huvudstaden. Riggar om och går på teater; I hetaste laget. http://www.ihetastelaget.se/

Lördagen fördrivs på bästa sätt  och så åks det Härjedaling hem igen efter frukost på söndagen. Hotellfrukosten blir väl lite mer fantasifull än min egen (1;a bilden) men blir den lika god? Ungstekt röding på saltbädd med Karinsås!

Karinsåsen har en alldeles egen historia! Vi var hembjudna till älsklingens storebror med familj. Det serverades just ungstekt röding på saltbädd och en underbart god sås. Sönerna åt potatis och sås så att vi trodde se skulle spricka, ja och naturligtvis fick vi receptet! Såsen döptes till Karinsås efter svägerskan. Så har åren gått och Karinsåsen är vanligt förekommande i vårt hem, och det skryts vitt och brett om denna goda sås. Så för ett tag sedan var vi hem till storebror och fru och såsen kom på tal. "-Vad är det för sås?" undrar svägerskan. "-Jo din sås! Den där goda till fisk!" Eftersom hon var helt ofårstående rabblades recetet och vi ser ett stort frågetecken..... "-Den har jag aldrig gjort!"

Karinsås;

riv skalet ev en citron

riv en fiskbuljongtärning (annars klumpar den sig lätt)

blanda med 1 dl cremefraishe

1 dl grädde

smaka av med citronpeppar och någon droppe citronsaft.

Låt vila i kylen i några timmar (den blir bara  godar och godare ju längre den står)

Serveras till fisk, gärna ungstekt;

filèa fisken

lägg grovsalt över botten på en långpanna

lägg fisken med skinnsidan upp på saltbädden

grädda i 200* tills fisken är färdig (beror på tjockleken på filèn)

Smaklig måltid!

och....... Karin har fått receptet på Karinsåsen nu

Inga kommentarer: