onsdag 27 oktober 2010

Idag är det lila som gäller!

Fick denna inbjudan på Facebook för ett tag sedan. Och det är klart man ställer upp!!!

Onsdag 27 oktober vill jag uppmana alla - oavsett sexuell läggning, ursprung, kön och ålder - att bära något lila. Gör du det säger du "it gets better" till alla HBT-ungdomar (och vuxna) i Sverige som ännu inte har mod att vara öppna.

På senare tid har fem unga pojkar begått självmord i USA efter att ha blivit mobbade på grund av sexuell läggning. Det är lätt att avfärda som något som bara händer "over there i bibelbältet", men s
å sent som 2009 pratade FHI om unga HBT-personers hälsa i Sverige. Fysiskt mår de bra, psykiskt mår de sämre. Självmordsförsök är 2,5 gånger vanligare bland unga kvinnor som är osäkra på sin sexualitet, och mer än 5 gånger vanligare bland dito unga män.

Det räcker med en näsduk synligt virad om handleden, ett halsband eller en mössa. Det viktiga är att det syns.

När jag var ung och inte öppet homosexuell önskade jag ibland att det syntes på alla som var homosexuella på något sätt, så jag kunde veta hur många andra som var som jag. Den önskan slog aldrig in, men det näst bästa hade varit om alla som inte såg homosexualitet som något
sjukt, konstigt eller äckligt på något sätt visat det. Om så bara för en dag.

Nu är ju jag inte lila på nått vis..... JAg är ju en Tomta  Men mamma kunde låna ut en lila skarfs som jag burit hela dagen!

Dagen till ära var även himlen rosa/lila  

HAr just kommit hem från Svenssons och stickcafét. Vi var rätt många idag och Svenssons var fullsatt, tom stående gäster. Nu var det ju inte stickcafét alla var intresserad av utan en yngling som spelade skivor och berättade om Jerry Williams! Riktigt bra musik, om ni frågar mig.... Bla denna (mindre bra) låt! Håll till godo!

Inga kommentarer: