tisdag 27 september 2011

Arbetskväll

 Har laddat en ny ljudbok och sen är det bara att linda in sig i ullfilten och rensa...
Många kilon är det och från samma kära kollega kommer de!
Jag plockade dem bak i en grön bil...
Till middag blev det;
Krämig Kantarellpasta
4 dl färska kantareller
1 pkt bacon
2 st charlottenlökar
2,5 dl grädde
2 msk smör
1 tsk dijonsenap
salt och svartpeppar
1 msk kalvfond 
Pasta
1. Rensa kantarellerna och fräs dem i lök. Häll i löken och baconet och låt fräsa någon minut.
2. Tillsätt grädde, dijonsenap och fond
3. Avsluta med några varv med pepparkvarnen och ev salt.
4. Blanda med kokt pasta.
5. Riv över parmesanost
MUMS!

8 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Du milde vad mycket svamp! Jag kanske ska ge mig ut en sväng ändå i helgen. Om inte annat för att testa receptet. Det verkar ju galet gott. Men kan man ha trattisar till det eller funkar det bara med gula kantareller?

Stattinskan sa...

ÅHHH - finns inget godare än kantareller men jag är en urusel svamplockare. Skulle jag bege mig ut i svampskogen skulle jag säkert komma hem med en spindelskivling eller nått ;-)
Svar: Ja men då har du rätt inställning till varför du ska gå ner i vikt - på grund av plåtknän ... det är ett bra argument och det kräver inte särskilt stora uppoffringar heller. :-)

strömmas sida sa...

Smarrans gott recept :-).
Då har du det du gör med rensandet. Jag rensade igår och förvällde och sen in i frysen. Stekte lite också med grädde och hur gott som helst.
All svamp blev såld igår morse. Sonen som är kock och bor i Oslo kommer i helgen och handlar lokal mat här till krogen.

Ellis sa...

Vad gott det låter! =)
Hoppas du har en skön kväll!
Kram Elenor

Viktkamp sa...

herregud va gott =)

krakel sa...

det receptet ska jag prova. fint att kunna plocka svamp på det sättet.

Mamma10 sa...

Härligt med svamp !!!
Äntligen börjar det komma lite i våran skog också !!! Ha en bra dager =)

Anonym sa...

Wow - vilken lyx! Och vilket bra svampställe :-)