fredag 26 september 2008

Lyssnat; Håkan Nesser "Berättelse om herr Roos"

"Ante Valdemar Roos, 59-årig ekonom med pyrofil läggning, Anna Gambowska, 20-årig flicka på glid, kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i gips, kriminalinspektör Eva Backman utan gips. Det är några av personerna i Nessers tredje roman om Gunnar Barbarotti och hans poliskolleger i Kymlinge någonstans i Västsverige. Ett falurött torp mitt i skogen och en lång kedja av hotell, motell och bensinstationer på sträckan mellan Kymlinge och Maardam är spelplatsen." Citat från http://www.nesser.se/

Håkan Nesser läser själv sin bok som är lågmäld och stilla flyter fram. Sakta men säker får man ett behov av att höra hur det går för Ante Valdermar Roos och Anna även om det inte händer så speciellt mycket. När Barbarotti ramlar ner från taket kommer det nästan som ett reklamavbrott i en bra film. Men efter ett tag känns även Barbarottis och Backmans historier angelägna.

Efter vad jag har förstått skulle det inte bli mer än tre böcker om Barbarotti, och jag hoppas att jag har missuppfattat något för jag ser gärna en fortsättning.

Inga kommentarer: