lördag 8 november 2008

Läs för hunden!

Har läst detta i flera tidningar, nu senast i GP att barn uppmanas läsa för hunden. Olyckligt att de vuxna inte har tid, är de kommentarer som hörs mest. Men vad är fel??? En hund rynkar inte på pannan, hjälper inte till när man stakar sig, tycker att det är bra hur dåligt det än går, hundeb suckar inte!!! Jag kan ge en massa olika argument för att hunden är en bättre läsfröken än mamma och pappa.  Jag läste för "Ping" när jag gick i 3an-4an och hade upptäckt att det förväntades av alla att man kunde läsa, annars ansågs man vara mindre begåvad... Mina föräldrar fanns alltid där för mig efter skolan, för att inte prata om farmor som var mitt dagis och fritis. Jag hade en faster som jag tillbringade större delen av min vakna tid hos, och kusiner som älskade att leka skola med mig. Men juste det där att inte kunna läsa var så skämmit! Det var mamma som sa åt mig att "Du måste läsa för att kunna lära dig läsa!" Så sommarlovet mellan 3an-4an lånade jag en trave böcker från skolbiblioteket och läste högt för hunden medan alla vuxna jobbade (utom farmor). Jag har varit en mycket läsande person efter det! Hur väl du än vill så är det fruktansvärt jobbigt att inte "hjälpa till" när du hör någon staka sig, man vill bara väl och det kan bli så fel! Så läs för hunden, och katten, eller varför inte göra som i milkoreklamen; läsa för korna...

Inga kommentarer: