fredag 18 juli 2008

Lyssnat; Jo Nesbö "Djävulsstjärnan"

Semestertider i Oslo. En värmebölja håller staden i ett obarmhärtigt grepp. Polishuset står tomt sånär som på två personer: karriäristen Tom Waaler och Harry Hole, vars uppsägning hänger i luften sedan han förgäves försökt bevisa att Waaler är skyldig till mord och vapensmuggling.
Då en ung kvinna hittas mördad, med en femuddig röd diamant under ögonlocket och ett avhugget pekfinger, tvingas Harry ta sig an fallet tillsammans med Tom Waaler.
Mördaren slår till gång på gång efter ett till synes obegripligt mönster och paniken sprider sig bland allmänheten. Harry arbetar febrilt för att knäcka djävulsstjärnans symbolik. Samtidigt är det dags att göra upp med Waaler en gång för alla.

När jag lyssnade på “Frelseren” i våras slog det mig att jag totalt missat när Harry Hole gjorde upp men Prinsen. Ju längre jag hörde på boken destå mer kom behovet av att få veta hur det verkligen gick till. Så hittade jag då Djävulsstjärnan på ljudbok och sedan var jag fast. Det gick inte att sluta lyssna!!! Öronen värkte och kliade…  MEN… Den var helt enorm. Nu har jag idag hämtat “Snömannen” som av säker källa utnämts till “WOW”. Och ett av sommarens projekt blir att höra/läsa alla Jo Nesbös böcker, på svenska eller norska!!! Har du missat Jo Nesbö får du skylla dej själv!!!!!!!

Inga kommentarer: