måndag 29 december 2008

Läst; Kate Jacobs "Livets aviga och räta"

Måste börja med att berätta att detta var inte den bok jag trodde att jag beställde från bokus... Men när den legat bredvid sängen nån vecka så gav jag den en chans.... Och jag ångrar mig inte!!!!

Detta är en helt underbar bok om Walker & dotter, en garnbutik på manhattan i New York och dess kunder och vänner. Georgia är ensamstående med sin dotter Dakota, pappa James har lyst med sin frånvaro i 12 år men har plötsligt tagit kontakt med dottern. Anita som hjälper Georgia i affären och som är anledningen till att Georgia nu har en framgångsrik garnaffär på Manhattan. Peri som skulle ha studerat juridik men gav upp för att designa stickade väskor och jobbar lite i butiken. K.C., Lucy och Darwin som är kunder och sedemera vänner.

Den handlar åxå om Fredagsklubben där dessa stickande kvinnor möts i butiken för att festa på Dakotas muffins, sticka och prata. Ur det förflutna dyker Cat upp, den förlorade bästisen från skoltiden som svek så fruktansvärt. Bland personerna i boken finns Granny, farmor i Schottland, Marty som kastar långa blickar efter Anita och som äger fastigheten där affären ligger och har en kaffeshop på första plan, och Dan, Darwins frånvarande make.

Med Georgia i spetsen som den som alltid fixar allt, till Darwin som föraktar stickandet, är detta en bok som griper en mer och mer för varje sida. Den handlar om stickning och om vänskap och om vilka som är ens vänner när det verkligen gäller.

Det är med saknad jag konstaterar att jag läst ut "Livets aviga och räta" den lämnade ett tomrum efter sig.

Inga kommentarer: