lördag 3 juli 2010

Jag (vi) har.......

en ÄKTA Eklööf i vår ägo! JA om jag ska vara ärlig så har jag (vi) flera....

Ja för er som inte är insatt så kan jag  berätta att Målarmästare Eklööf bodde på andra våningen i Bruksvallarnas skola. Vi gick(sprang) förbi hans dörr när vi skulle äta lunch... Om vi stökade (dva sprang fort) så fick vi skäll.... Jag var livrädd!!!! Bruksvallarnas skola, låg och mellanstadiet (som det hette på den gamla goa tiden) var "inhyst" i ett tvåvåningshus. Målarmästare Eklööf bodde på andra våningen. Andra våningen kräver sin egen beskrivning! Där hade vi vår matsal delat på två olika rum, ettorna satt alltid i köket med fröken och lärde sig hur man uppförde sig, och matsaen där de andra (klass 2 tom 6) åt. Så hade vi en träslöjdsal (granne med matsalen, detta är viktigt att komma ihåg till senare) och så hade vi syslöjd.... i..... Målarmästare Eklööfs vardagsrum......

100år sen...... jag vet! När jag började 3:dje klass så upphörde slöjdarrangemangen! Träslöjden blev förskola (eller 6års, eller förskoleklass, eller vad det heter idag) och Eklööf vardagsrum blev väl just det... Men det jag kommer ihåg att om man hällde ut ett glas mjölk i matsalen så fick man springa in på träslöjden (senare förskolan) och torka upp, för golvet lutade väldigt mycket  När man vuxit ur ettan och fick sitta i matsalen så kunde man aldrig ta mer än en halv tallrick soppa åt gången.... för då rann det över och man fick städa.....

Men iaf så har ja/vi äkta Eklööf!!!!!

Inga kommentarer: