söndag 7 december 2008

Läst; Cormac McCarthy "Vägen"

"Vägen är en djupt gripande berättelse om en resa. På ett hypnotiskt kraftfullt sätt ställs kärleken mellan en far och hans son mot en hopplöst skrämmande framtid. Det värsta och det bästa som människan kan åstadkomma genomströmmar detta mörka, intagande mästerverk."
Och jag gick på det... Klart att man måste läsa denna bok... Jag förstår inte ens vitsen med denna bok, Den kunde ha avklarats på 10 sidor högst! En far och en son som går genom Amerika efter ett krig eller naturkatastrof eller nått. De är de goda och de finns onda som de gömmer sig för. Allt de äger har de i en kundvagn som de turas om att skjuta framför sig, upp och ner och hit och dit, gör upp en eld och värmer en konservburk.... osv.... I tomma övergivna hus sittar de ibland nya filtar och kläder och nya konservburkar och så går de igen.... Dialogen består av pappa som frågar och sonen som säger Okej. Tillslut dör pappan och någon tar han om pojekn.
Den här boken vann Pulitzerpriset 2007 och är McCarthys elfte roman, jag ska inte läsa någon av de andra, jag önskar att jag inte ens läst den här! 

Inga kommentarer: