lördag 28 november 2009

Vad är handarbete????

Här kommer ett gammalt inlägg från TvaNystanbloggen. Håll till godo!

Semester, fint väder, fågelkvitter och myggsurr får en att börja fundera på stora och små frågor. Som; vad är handarbete?

Kan man kalla ett stort, välarbetat spindelnät för handarbete?

Denna hyresgäst har byggt flera nät i samma storlek och på samma ställe under veckan som gått. Ibland har vinden rivit det, ibland vi (det är ju på väg till grillen) men nästa morgon finns ett nytt nät på samma ställe.

Att timra en stuga från stock till stomme är ett riktigt hantverk. Har fått äran att hantlanga älsklingen men bandkniv, bila, slägga, vattenpass, mall, bågsåg, husnôvôr och vattenflaska under de gångna veckorna.

Någongång kommer jag att skriva en utförlig rapport om allt från mossomus till dymmling.

Lite dödtid har det ju blivit för mig som hantlangare. Tiden har använts till att sticka, elda spån och ene så att röken skrämt bort blodsugande flygfän och lyssna på cd-bok.

Spånen som blir efter att man bandat stockarna leder tankarna till ett annat hantverk = tupptillverkning...

Förra sommarens handarbete för min del var att måla dasset. När jag röjde ene till rök hittade jag den perfekta toarullshållaren! Så nu är nog det handarbetet avslutat!?

Som sagt; Vad är handarbete? Nog har det många ansikten?

En rapport från Tomtan,

Härliga Härjedalen juli 2008

Inga kommentarer: