söndag 29 mars 2009

"Sekten"

av; Meg Gardiner.

Återigen en debutbok...

Evan är jurist, privatspanare och Fantacyförfattare,bosatt i Santa Barbara, Karlifornien. Hennes bror Brian är stridspilot i marinen stationerad på basen China Lake. Hennes fru Tabitha har svårt med hans långa frånvaroperioder och ställer ett ultimatum; "stanna hemma från nästa uppdrag eller jag lämnar dej!" Hon lämnar sonen Luke på trappan hon faster Evan. Brian får vårdnaden om sonen och Evan får tillfällig vårdnad under hans olika militära uppdrag och av Tabitha hörs inte ett ord...

Evan blir chockad när hon får veta att svägerskan värvats av en fanatisk religiös sekt som kallar sig "De Utvalda". Nu börjar en hård kamp om Luke och Evan är fast besluten att skydda honom från hans mamma och sekten. Men sekten ger sig inte så lätt! De drar sig inte för att ta till barnarov och mord. Men vad är det de egentligen planerar??? Varför har de samlat på sig mat och en stor mängd vapen?

I stora drag var boken bra, fick dock inte riktigt ihop det... Det blev lite för många frågetecken. Nu ska jag väl erkänna att jag slog dövörat till under de långa predikningarna och kan därför ha missat något vesentligt.... "Sekten" får G (måste komma på nått betygsystem som jag kan kalla mitt eget ). 

Inga kommentarer: