lördag 25 oktober 2008

En lördag i oktober

Vaknade i morse av att det knackade och knackade.  Aha!!! Nu ska jag försök få bildbevis! Smygande hämtade jag kameran och försökte att ta kort i en helt omöjlig vinkel genom fönstret i dörren. Bilderna kommer inte att vinna några tävlingar, men de är bevis! Bevis på at vi har en tokig Talgoxe i grannskapet! Han ger sig på alla kartonger, till en början var det endast den med fläktkåpan i, men sen blev det friguliten runt hällen, på kakalekartongerna har det hackats och rivitits bort långa remsor.... Undrar vad det är som driver honom??? Men han är lite kul åxå!!!

Väl vaken tog jag och läste ut senaste boken; Vicki Myron "Bibliotekskatten Dewey".

En lite mysig bok och en sann historia om en katt som Vicki, bilotikarien, hittar i bokinkastet vinterns kallaste januarimorgon. Under dryga 18 år bor Dewey Readmore Books i den lilla staden Spencers bibliotek. Boken handlar inte bara om Dewey utan åxå om de människor han träffar och de över 300 tidningar runt om i världen som berättar hans historia. Folk färdas långa vägar för att träffa Dewey och ett TV-team kommer ända från Japan för att göra ett reportage.
Som sagt en mysig bok, men av och till riktigt tjatig. Jag ska erkänna att jag inte läst hela boken utan hoppat lite här och där när jag kännt att här kommer ytterligare en historia om den och den som träffade Dewey och det blev si och så...

I somras, eller kanske rent aav i våras, fick jag ett kedjebrev. JAg brukar inte bry mig men det här handlade om att skicka en utläst pocket till den som stod överst på listan och skicka brevet vidare till ett antal personer. Helt OK tyckte jag och skickade iväg en pocket till en dam i Brunflo redan dagen därpå. Lat som jag är så skickade jag inte brev utan mailade kedjebrevet med uppmaningen att om de inte ville så hör av er. Det var en del som tackade nej och jag skickade till nya. En bok kom nerdimpande redan första vecka och sedan blev det stopp...

Igår fick jag ett brev på posten från stickmor där hon ber om ursäkt för att hon bröt kedjan (hon kan omöjligt ha varit ensam...) och så fick jag en bok som plåster på såren. Ska börja läsa den ikväll nu när Bibliotekskatten är klar. Men inte nog med det!!!

Hon har stickat detta fina bokmärke åxå! Man tackar och bockar!!!
Det blev ingen promenad idag men jag städade badrummet och det var en bedrift för lilla lata jag! Så jag känner mig nöjd med dagen...

Inga kommentarer: