söndag 26 oktober 2008

Lyssnat; Arne Dahl "Elva"

Bok nummer 11 av 10! Det blev ett kärt återseende till alla 10 medlemmarna av A-gruppen, både för mig som läsare/lyssnare och för dem själva. Ett år har gått och de har alla gått vidare till nya uppgifter men så bjuds de in till en åerföreningsfest i en gammal Herrgård mitt ute i ingenstans. Över en 1700-talsmiddag berättare de 10 historier utifrån 11 verser i ett gammalt barnkammarrim. Vem kommer att berätta den 11 historien?

Boken är helt fristående från de övriga och historierna är som 11 noveller i en ram bestående av den forna A-gruppen. Det hindrar dock inte Arne Dahl från att sluta boken med en riktig "cliff hanger".

Även om jag inte förstod alla historierna var en del riktigt gripande/spännande/otäcka, kan inte bestämma mig för vilket ord som passa best och jag älskar karaktärerna i A-gruppen, kort sagt en bra bok.

Inga kommentarer: