onsdag 22 juli 2009

Rött stoft

 av; Ann Cleeves

Det är arkeologiska utgrävningar på Whalsey, en av de mindre Shetlansdöarna, och man hittar kvarlevor efter en människa. Sandy Wilson, polis, går hem till sin farmor en sen kväll efter några glas förmycket, men hon är inte hemma. Tillslut hittar han henne liggande ute i dimman under klädsträcket tillsynes livlös. När han burit in henne ser han att hon blivit skjuten. Sandy kallar genast på sin chef Jimmy Perez och den stora frågan är; var det en olyckshändelse eller ett mord? Allt tyder på att Sandys syssling är den skyldige, han var ute och jagade kaniner i dimman efter några öl och ett gräl med sin hustru. Det är allstå en olyckshändelse.... eller.... Jimmy kan inte släppa känslan av att saker och ting inte är vad de verkar trots att alla bevis tyder på annat. När sedan den unge arkeologstuderande tar sitt liv i shaktet efter att ha gjort stora framsteg i utgrävningen vet Jimmy inte vad han ska tro...

Ja gillade verkligen "Vita nätter", det lugna tempot och de vackra beskrivningarna av landskapet och dess innevånare, men... det kan bli lite mycket av det goda. Den här storyn skulle ha kunnat vara riktigt bra, men den är kanske lite för tunn för en så tjock bok (11 cd). Tillbakablickarna på andra världskriget och Shetlandsbussen är intressanta och borde fått en större plats. HAde det inte varit för att det var Katarina Ewerlöf som läste tror jag aldrig att jag orkat igenom hela boken, tempot är lite väl Lyed back för min smak, hade jag läst hade den nog fått gått tillbaka till biblan innan jag nått upplösningen, men Katarina kan få liv i det mest livlösa....

Inga kommentarer: