onsdag 29 juli 2009

Smärtans Hus

 av; Jo Nesbö.

Harry Hole har träffat sin Rakel och Olek, men de är i Moskva för att ordna upp vårdnadstvisten med Oleks far. Harry har en träff med en gammal flamma och dagen efter minns han ingenting, mår bara mycket dåligt. Så blir han utkallad på ett dödsfall och det visar sig vara hans fd som tagit sitt liv... Eller... Harry börjar en informell utredning för han vill inte skylta med att han varit på platsen just innan dödsfallet och han ser flera ledtrådar som tyder på att det inte är ett självmord. Samtidigt är Harry utlånad till Stölden för att hjälpa till att utreda en del bank/post rån, där det första innehåller en skjuten kassörska. Utredningen för han och Bente till Brasilien och tillbaka ingen. Ett fall som ena cekunden är löst visar sig vara olöst i nästa... Den fd flammans död och rånen för Harry in i ett samarbete med "rånarkungen" på gott och ont....

Jo Nesbö är en författare som klarar av att hålla tre paralella historier vid liv samtidigt som man får följa de olika personernas vardagsliv, utan att det haltar. Jag är ju, och kommer troligen att alltid vara, en Harry Hole fan, men "Smärtans Hus" är inte en av de bästa, inte dålig, men jag har läst bättre... Jag har min vana trogen inte läst böckerna i turordning utan tagit dem som de har kommit i min väg, men nu ska jag vara ikapp, och jag ser fram emot nästa Harry Hole!

Inga kommentarer: