fredag 18 september 2009

Mera minnen från en 43årings liv....

1986 arbetade jag som funtionär åt Jokkmokkbygdens ABF. Ett av mina uppdrag var att få igång cirkelverksamheten inom musiksidan. JAg började jobba den första vardagen i januari full av tro på att detta ska jag ro iland, jag hade nämnligen ganska speciella anställningsvillkor... Jag hade 3 månader på mig att få igång verksamheten på en halvtid, annars var det bara att krypa tillbaka till det hål jag kommit ifrån.  På mitt 20onde år och full av tillförsikt kastade jag loss och ringde varenda förening som fanns i kommunen och erbjöd mina tjänster och INGEN var intresserad! "Nä vi måste ha marknad först!" hette det där det lät som mest lovande... Depresionen var nära men så kom Jokkmokksmaknad fösta helgen i februari och det var festligt i flera dagar och man var ledig och kunde bara njuta av denna fantastiska marknad/fest.  Måndagen därefter så gick telefonen varm!!!! Alla ville ha gitarrcirklar!!!! Bla PRO i Porjus. De är de bästa elever jag någonsin haft utan prut!!!! De övade så att de fick blåsor på fingrarna, de spelade in varje studiecirkel och bandet gick runt så att alla kunde öva. När jag kom till lokalen där vi hade cirklarna så väntade alltid någon grå gentleman för att sätta i motorvärmaren och på att bära min gitarr och notställ. Det bjöds alltid på kaffe men 7 sorters kakor MINST och stämningen var alltid god. En dag hade deltagarna en önskan; Kan du lära oss Vattenfallsången??? Jag stod där som ett stort frågetecken.... Vattenfallsången???? Ja, Ljus och värme!

Till alla er i Porjus och till minnet av Karin som gav mej de mest fantastiska chanser inom Jokkmokkbygdebs ABF, det var rätt häftigt att upptäcka att en avlägsen släkting var en av mina arbetsgivare såååå lååångt från hemma.... Och en rockigare variant för er som inte tillhör PRO riktigt än!

Inga kommentarer: