söndag 15 mars 2009

En söndag på isen

Undrar ni vart Östersundarna är en söndag i Mars? Sluta! De är på isen!

Det var nästan köbildning på isvägarna. Och medvinden full av skridsko/spark/monomedåkare.

Det är alltid en massa saker som händer i Vinterstaden på helgerna. Ihelgen var det medeltidstema med Tornespel, jycklare, trollkarlar mm. På isen kan man åka häst och släde eller hundspann.

Det finns skridskobanor för de mindre och en Hockeyplan. Överallt brinner grilleldarna och man kan köpa Gulaschsoppa, våffor och Kålbullar, och om man glömt korven finns det att köpa men grilla får man göra själv.

lsklingen och jag ahr aldrig prövat på Långfärdsskridskor förut, men nångång ska vara den första. Så efter att ha köat länge och väl konstareade vi att man skulle ha fötter över storlek 44 för resten var redan på isen. OK då! Vi får hoppas på andra soliga dagar i vår. Men efter att ha köat för en koppkaffe i 30 min så hade det kommit in några fler par. Jag fick visserligen hålla till godo men ett par en storlek försmå, men vaf-n lite får man tåla... Sen gav vi oss av och tog en tur på 3 km. Jag fick inte till det, kunde inte slappna av utan åkte som på hockeyrören och det gjorde att jag fick fruktansvärd kramp i fotlederna. Men det gick bättre och bättre och när vi avslutat vår runda gick det riktigt bra. Ska klart pröva nån fler gång.

När vi lämnat igen skridskorna så tog vi en promenad mot hemmet, ÄS fick dock hämta oss halvvägs för då ville inte mammans ben gå nå längre!

Nu sitter jag här full med broccoligratin och köttfärssås, rödblommig och lagomt trött. Ska nog bjuda älsklingen på en kopp kaffe när han kommer in. Älsklingen är ute och hänger upp Spikkikötte för torkning. Man vill ju ha med sig lite ut på tjärnen i påsk.

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer: