fredag 1 maj 2009

Vill bara tala om att...

Jag är helt nykter!  Körde ÄS til bussen så att han kan hälsa på mormor och farmor i Härjedalen. Och vid Statiol stod de! Och jag var nykter... 10 minuter senare var jag fortfarande nykter!!! Det är bra att de är ute, och ingen har väl dött av att blåsa  ett litet rör??? Eller?

Dagens visa nr 1;

Solen skiner och himlen är blå, klapp, klapp.

Åh vad det är skönt att leva då, klapp, klapp.

I toppen går allas humör! Och det är det som susen gör!!! Klapp, klapp, klapp.

Dagens visa nr 2:

Första maj, första maj
varje sliten kavaj
blir en mantel av strålande ljus,
varje trött proletär
glömmer mödornas här
och går drucken av vårvindars rus.

O du älskogens vår,
som befriande går
över landen i segrarefärd,
du är drömmens också,
och var blick i det blå
är en blick in i undrenas värld.

Vart förtryckarnas hot,
varje vardag med sot
blir idag som en lumpen legend.
Och var håg och vår hand,
röres fritt utan band,
och vår blick är mot framtiden spänd.

Hämtad från "http://sv.wikisource.org/wiki/F%C3%B6rsta_maj"

Nu ska jag vila lite och lyssna på CDbok. Sen när solen har letat sig fram på framsidan ska jag ta och gå ut och dricka kaffe i solen, lyssna på mera bok (risk för skavsår i öronen idag) och bara njuta av 1:a Maj! 1986 spöregnade det denna dag där jag gick i början av tåget i Jokkmokk, spelande Internationalen på trumpet. Vattendropparna lade sig tätt över noterna så att en och annan felnot spelades. Men alla var glada och jag tror att vi spelade ganska bra, eller iaf så lät det bra! Många glada skratt skrattades den regniga dagen!!! "Min" kör trog åxå hem några aplåder när vi sjöng "1:a maj". Långt innan barn och älsklingen...

Inga kommentarer: