söndag 20 december 2009

Det sista testamentet

BAKSIDESTEXT;

I april 2003 plundras Iraks nationella museum i Bagdad. En irakisk tonårspojke hittar en uråldrig lertavla i ett av de hemliga valven, och flyr ut i natten med sitt fynd. Flera år senare, vid ett fredsmöte i Jerusalem, kliver plötsligt en man fram mot den israeliske premiärministern, sträcker sig efter något innanför kavajen- och skjuts omedelbart ner av säkerhetsvakter. Men i handen har mannen bara en lapp, ett meddelande till premiärministern. De olyckliga skotten sätter igång en serie mord som hotar att stjälpa fredsprocessen, och Maggie Costello, erfaren fredsförhandlare, skickas till Mellanöstern. Spåret leder henne genom judiska bosättningar och palestinska flyktingläger, mot en av Bibelns sista olösta gåtor.

Det här är Sam Bournes andra bok. Jag har totalt missat "De rättfärdiga" men nu står den långt upp på min "attläsa"lista. San Bourne är pseudonym för den prisbelönta engelske journalisten Jonathan Freeland,

JAg gillade verkligen den här boken! Den hade lagomt mycket spänning och lagomt mycket historik, och lagomt mycket politik för att inget av dessa ämnen skulle hinna trötta ut mig. Och spänningen runt vad som egentligen står på denna 4000åriga lertavla hålls ända in i det sista! LÄs den!!!!

För er som undrat varför det är så länge sedan jag lagt ut någon läs/lyssnat på väldigt länge..... så ska ni få svar svart.....

Inga kommentarer: