torsdag 30 september 2010

På andra sidan solen

 av; Maria Ernestam

Baksidestext;

Det är påsklov och Viola, hennes man Axel och deras två tonårsdöttrar reser ner till Skåne. Där har de fått låna ett hus, inte långt ifrån det hem där Axels mor vårdas.

Vid besöken hos svärmodern lär Viola känna en gammal dam, Lea, som ger henne några noveller som hon har skrivit. De suggestiva berättelserna blir en tröst under de omtumlande dagarna i det ödsliga huset. Sedan Axel blev sjuk fyra år tidigare har han varit förändrad, och nu förvärras allt.
Samtidigt som Viola börjar ana sanningen bakom novellerna, inser hon att hon faktiskt är rädd för sin man. Vem är han egentligen? Och älskar hon honom fortfarande?

JA det där låter ju bra..... Och Maria Ernman har skrivit bra böcker förut.... Men nu vet jag inte vad jag ska tycka.... På andra sidan solen är gripande samtidigt som den är långtråkig och aldrig kommer till något resultat. Den har ett bra persongalleri, men samtidigt förstod jag inte varför Axel gjorde som han gjorde, hade han alltid varit inbunden? Fick han nån hjärnskada när han var sjuk? Hallå???? Jag tror inte att en älskvärd trevlig människa från ena dagen till den andra blir kontrollerade och otrevlig. Även om man får små berättelser om deras liv före sjukdomen så förklararde det ingenting. Nä, jag vet inte... JAg måste nog säga att På andra sidan solen är läsvärd men det finns säkert nått bättre att läsa där ute.

Inga kommentarer: