tisdag 20 januari 2009

Tamara McKinley ; De modigas rike

Fortsättning på "Landet bortom haven".
Det var ett tag sedan jag läste LAndet bortom havet så därför tog det ett tag innan jag kom ihåg vilka de olika personerna var, Men ju längre in i boken jag kome destå mera angeläget blev det att se hur det skulle gå för dem. Som alla Tamaras böcker innehåller denna bok passion, konflikt, vänskap och uppror/uppbrott. Straffångar, präster, militärer, valfångar och Aboriginer blandas i en härlig röra. Familjerna Collinson, Cadwallader och Penhalligan livsöden skildras på ett mycket levande sätt. De är uppdiktade personer i en historisk miljö som bygger på fakta.
Jag har älskat Tamara McKinleys böcker ända sedan jag läste "Matildas sista vals" som är den bästa och förtjänas att läsas flera gånger. "De modigas rike" var heller ingen besvikelse, och är nog strået vassare än "Landet bortom haven" och jag ser fram emot nästa bok den sista i triologin om det nykoloniserade Australien.
Tamara McKinley rekomendesas varmt!

Inga kommentarer: