måndag 16 april 2012

Havsmannen



Om boken;
Falkenberg i början av 1980-talet. Den unga Nella har vuxit upp i samhällets utkant. Hennes yngre bror Robert är mobbad i skolan, och Nella gör allt för att skydda honom. På så sätt hamnar hon i ekonomisk skuld till broderns värsta plågoande, som verkar vara i stånd till vad som helst. Hennes tidsfrist rinner snabbt ut. Men snart inträffar något överraskande, något som ändrar förutsättningarna för allt. En spännande, intensiv och vacker bok om syskonkärlek och svek - och om vardagens möte med det främmande och fantastiska.


Första gången jag läser något av Carl-Johan Vallgren. Men just den här boken har jag lyckats sett flera intervjuer och jag blev lite nyfiken... "Havsmannen" lämnar stora spår efter sig!!! De är en bok som kryper under skinnet på en, som biter sig kvar och som man inte kan släppa med tankarna. Otäck och vacker på samma gång (om nu detta är möjligt). De finns bara en sak att säga; LÄS DEN!!! De är de bästa jag läst på mycket länge!!!




1 kommentar:

Ama de casa sa...

Jag har bara läst en bok av honom. Kunzelmann & Kunzelmann. Den var helt klart lite annorlunda och väldigt läsvärd!