söndag 23 oktober 2011

Sankta Psyko

Baksidestext;
Theorin i ny miljö

Johan Theorins romaner med Öland som fond har satt stora avtryck i svensk spänningslitteratur. Nu byter han tillfälligt spelplats och från ett vindpinat alvar tar han oss med till en mellanstor stad någonstans på västkusten.

Dit anländer Jan Hauger för att söka tjänst som förskolepedagog. Men Gläntan är inte riktigt som andra förskolor. Det ligger på andra sidan muren till Sankta Patricia - med öknamnet Sankta Psyko - ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är Sankta Patricias egen förskola, där patienternas barn vistas för att under noggrann övervakning få träffa sina föräldrar. En av Jans uppgifter blir att eskortera barnen genom de underjordiska gångarna som förbinder förskolan med besöksrummet på kliniken.

Jan är en duktig pedagog, men han har också hemligheter. Han har inte avslöjat för någon vad som egentligen hände nio år tidigare, när lille William försvann från den förskola där han då arbetade. Han har inte heller berättat varför han var så angelägen om att få tjänsten på Sankta Patricia: att det har att göra med att Alice Rami, den egensinniga sångerskan som han varit besatt av sedan tonåren, är patient på sjukhuset . Är något av dagisbarnen hennes? Jan är förbjuden att fråga, men lockelsen att hitta en väg in till de slutna avdelningarna och möta Alice igen växer.

En natt när barnen sover djupt hämtar Jan nyckeln till källardörren, låser upp och börjar gå nedför trappan som leder in till Sankta Patricia.
 

Jag har verkligen älskat Johan Theorins böcker! När jag såg att de kommit en ny så kastade jag mej över den direkt... Och jag har verkligen försökt! Jag har lyssnat om och lyssnat om (för jag kunde somna gåendes) jag har gett Sankta Psyko alla chanser jag har till buds..... Men... Jag förstår fortfarande inte... Om nån kommer på vad boken handlar om egentligen, så skicka ett mail!!!!

5 kommentarer:

Aurora sa...

Tror inte jag tänkt läsa den efter detta. Jag brukar ha svårt att komma in i böcker. Kram

Roffe sa...

Bor ni i lägenhet och har stugan som bas på våren till hösten.Stugan se stor ut.hadde ni inte stugan hadde ni bott i hus då.kram

Otaliga projekt sa...

Ja, tyvärr kommer inte jag att vara den som kommer med en lösning. Jag gillade första, tyckte sådär om andra och sen fick han inga mer chanser av mig....

Otaliga projekt sa...

Hoppsan, nu finns bilden där.

ansepanse sa...

jag har inte läst den och ska nog heller inte göra det :)
kramar