Visar inlägg med etikett kaffe. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kaffe. Visa alla inlägg

måndag 25 april 2011

Kaffetåren


Av allt det goda, som man förtär,
bland alla jordiska drycker,
ju kaffetåren den bästa är:
den skingrar människans nycker;
den styrker kroppen, den livar själen,
den känns från hjässan, ja - ned i hälen!
Hå hå, ja ja!
 
När hösten kommer med blåst och snö,
och våren börjar sin väta,
då blir till lynnet man kärv och slö,
man blott vill sova och träta.
Ja, man är ruskig i hela kroppen,
men ... då finns hälsan i kaffekoppen!
Hå hå, ja ja!
 
När frun sin älskade man har mist
och sitter ensam med gälden,
hon bittert sörjer sin dubbla brist,
men ... sätter pannan på elden;
och när den klarnat, hon lämnar båren,
och hämtar styrka i - kaffetåren!
Hå hå, ja ja!
 
När färska nyheter månde tas
från stadens hundrade kanter,
man på ett litet honett kalas
ser sina vänner och tanter ...
Vid kaffebordet man gör sitt bästa
med fantiserande om sin nästa.
Hå hå, ja ja!
 
Den ena dricker sin tår på bit,
en annan älskar att doppa,
parlerar därvid med sådan flit,
att man bör öronen proppa.
Som trumman bullrar vid krigsreveljen,
så bullra tungorna i konseljen.
Hå hå, ja ja!
 
Förutan kaffe - o gudadryck! -
vad vore mänskliga livet?
Allt nytt, som ännu ej finns i tryck,
i pannans botten står skrivet; -
ty se´n man utdruckit sista slumpen,
stå livets gåtor i kaffesumpen!
Hå hå, ja ja!

onsdag 9 mars 2011

Jamen..... Va har ja gjort dag då?????


Ja... egentligen är de ju inte mycket..... Sov inte speciellt bra, utan försökte mig på att vrida mig ett halvt varv i mitt eget skinn. Gick inge bra! Men efter att ha varit upp i fyrasnåret och skrivit ett intlägg på FB somnade jag..... 0530 ringde klockan! VARFÖRDÅ? Jag ställde genast om den.... Ja på vad vet vem...... Vaknade 0640 med andan i halsen.... 0710 går bussen!!!! Tur att man jobbar på Fritis så man kan snika till sig en frukost där (för här hanns det inte med)... De är nämnligen såhär: En fruskostlös Tomta är inte en person som ni vill att er värsta fiende ska utsättas för!!!
Efter kaffe och fil och mera kaffe gick jag upp till taxi (skolsjkutsen) och sen så var det full fart! Promenad = fick vända för att uppsöka "lilla huset på prärien".  Lunch. En timmas vila, (ja vissa sov, andra blödde näsblod), träning att sitta still och ta sig för nånting.... Fika (de var nån som fyllde år, ni som läst föregående inslag vet att Tomtan deltog under protest). "Utskickad" på andra uppdrag, dvs dra ut vårbilder till "känseltavlorna" vi har i "Upplevelsekorridoren" (vintern är snart slut enligt fröken). Hämtning av högljutt inteslag och promenad i "denintelängraexisterandeupplevesekorridoren". Toabesök men gasmask.... Hemgång = hämta beställda uppsatser på universitetsbiblioteket) och vidare ner på Domus för mjölk (akuthandling) och vidare till EJs Hälsokost för att inhandla Östersunds sista påse Bipollen.... Sen blev det 4:an hem och mat..... und so weiter............ (Älskar gooles översättning.... Man verkar så kunnig.... Och så kan man få höra hur det ska låta åxå...... Och huxflux tror ni att jag kan tyska.....ÅXÅ....)